21 május 2019

HU || "Ez a legnagyobb dolog, ami történt az életemben" - interjú a Dagbladetben, 2019.05.17.

ALEXANDER RYBAKNAK BŰNTUDATA VAN „FAIRYTALE”-INGRID MIATT

Tíz év: 10 éve volt, amikor Alexander Rybak hazavitte az  első díjat az Eurovíziós Dalversenyről. Itt a győzelmet ünnepli. || Fotó: Henning Lillegard

Forrás: Db.no Pluss || Megjelent: 2019.05.17. || Szerző: Mathilde Lea || Fordítás: Menyhért Mónika || ➡ENGLISH

- Ezen a héten van a moszkvai Eurovízió-győzelem tízéves évfordulója
- Így emlékszik Alexander Rybak a 
„Fairytale”-kalandra

"Ez a legnagyobb dolog, ami történt, vagy valószínűleg történni fog az életemben"
“I’m in love with a fairytale, even though it hurts. Cause I don’t care if I lose my mind. I’m already cursed.”"Szerelmes vagyok egy tündérmesébe, még ha fáj is. Mert nem érdekel, ha elveszítem az eszem. Már úgyis el vagyok átkozva."
Rybak megosztotta saját, valódi érzéseit a közönséggel, és működött. A nesoddeni fiú 387 ponttal minden korábbi rekordot megdöntött, megszerezve ezzel az Eurovízió történetének harmadik norvég győzelmét.

A „Fairytale"-lány
Kiderült, hogy a dal titokzatos „Fairytale”-lánya Ingrid Berg Mehus volt, Rybak tinédzserkori szerelme. 2009-ben ezt ő maga mondta a Dagbladetnek. Ők ketten akkor voltak együtt, amikor mindketten hegedűszakos hallgatók voltak a Barratt Due Zeneiskolában.

-16-17 éves voltam, és Ingrid állt akkor hozzám a legközelebb az életemben több mint egy évig. Ebben a korban ez mindent jelent, nyilatkozta Rybak a Dagbladetnek adott korábbi interjúban.

A kapcsolat egy évig tartott, mielőtt Mehus elhagyta az Eurovíziós sztárt. Ez azután egy hosszan tartó szerelmi bánat kezdete volt.
A „Fairytale” megszületésének folyamata akkor kezdődött, amikor Rybak úgy döntött, hogy a gyengeséget erősségé változtatja. Ez akkor történt, amikor telefon vagy kamera nélkül a norvég hegyekben vándorolt.

- A gyengeségem egy hat éven át tartó szerelmi bánat volt. Ez a fajta probléma Norvégiában "luxusgondnak" számít, de egy idő után elég fárasztó lett. Amikor a hegyekben vándoroltam, hatalmas megkönnyebbülést éreztem, és hirtelen már nem volt olyan fájó a vágyakozás.

Rybak az Asbjornsen és Moe norvég népmeséiből kapott ihletet, és úgy döntött, hogy saját gyengeségét használva fel a saját meséjét mondja el. Így született meg a „Fairytale” dal a lányról, akit elveszíett, és soha nem sikerült újra megtalálnia.

Ez egy olyan kapcsolat, amely valóban sokat jelentett az egész serdülőkorom során. És arról is elárul valamit, hogy miért vagyok ennyire maximalista. Azt hiszem, már majdnem megszállott voltam. Tényleg arról énekeltem, hogy „el vagyok átkozva”, mondja.
Jó barátok: Ma Alexander Rybak (33) és Ingrid Berg Mehus (31) jó barátok. Mehus volt az, aki kiállt a nyilvánosság előtt elárulta, hogy ő volt az a lány a „Fairytale”-ből.
Fotó: Képernyőkép a DagbladTV 
videóinterjújából.

Kevésbé függő
Tíz év telt el, és az ambiciózus hegedűművészt már nem bánkódik az első nagy szerelmét követő szakítás miatt. 2018-ban hozta nyilvánosságra, hogy két éve együtt van barátnőjével, Julie Gaarud Holm-mal. Ezen a héten Rybak 33 éves lesz. Az évek során több betekintést nyert saját magába és a kapcsolataiba.

- Rájöttem, hogy nem egészséges hat éven át szenvedni egy elvesztett szerelem miatt. Nagyon nagy ambícióim vannak. Amikor támad egy ötletem, azt akarom, hogy azon ne változtasson senki. Ezért nagyon nehéz nekem együtt élni valakivel és a kapcsolataimban. Ez az egész életem alatt így volt, mert az elképzeléseimet a személyes kapcsolataimba is beleviszem, mondja őszintén.

Ma már jobban szét tudja választani a kapcsolatait és művészi munkáját.

- Nem jó, ha a vízióinkat egy másik ember nevében akarjuk megvalósítani. Egy idő után nagy híve lettem annak, hogy meg kell adni a körülöttem élő embereknek a szabadságot, hogy a saját életüket élhessék. Valószínűleg ez a legnagyobb változás, hogy sokkal kevésbé függök már az emberektől. Még azoktól sem, akikre felnézek és nagyon szeretek.
Orosz: Amit sokan nem tudnak - Rybaknak 
nagy sikere van az orosz nyelvű dalokkal. 

A legnézetteb dala a YouTube-on nem a „Fairytale”, 
hanem az orosz „Kotyik”. || Fotó: NTB Scanpix

Nem tervezte
Ennyi év elteltével is van olyan dolog ami mindezidáig rendezetlen maradt ex-barátnőjével. Valójában soha nem beszélt neki róla, mielőtt elindult a Melodi Grand Prix-n a róla írott dallal.

- 2009-ben időnként rossz volt a lelkiismeretem, mert ez olyasmi volt, amit nem Ingriddel együtt terveztem, hanem egyedül vágtam bele. Ezt eddig az évig nem tisztáztuk, magyarázza Rybak.

Idén Ingrid Berg Mehus maga is részt vett a Melodi Grand Prix-ben a "Feel" című dallal, amit a férjével, Bjornar Hoplanddal és Anthony Modebével együtt írt. Rybak a támogatói közé tartozott.

- Azt hiszem, művészként nagyszerűen helytállt, és annak is nagyon örülök, hogy rendezhettük a dolgokat, és hogy barátok lettünk a férjével. Most sokkal könnyebbnek érzem magam.
Koncentrál: Éppen mielőtt a színpadra lépett volna, egy  idős ember kereste meg Rybakot, hogy beszéljen vele. Neki a fellépésére kellett összpontosítania, és nem volt ideje, hogy találkozzon vele. Csak később tudta meg, hogy Andrew Lloyd Webber volt az,  és egy musical-szereplésre adott neki ajánlatot. || Fotó: Scanpix fro

Visszautasította a "The Bachelor"-t (Magyarországon "Nagy Ő")
A győzelem utáni időszakot egy nagy káoszként jellemzi. sokan emlékezhetnek az örömmámorban úszó Alexander Rybakra, aki győzelemtől fellelkesülve meghívott mindenkit, aki találkozni akar vele az oslói reptéren, a Gardermoen-en.

- Először nagyszerű volt látni azt a káoszt azzal a sok emberrel, akik mind eljöttek a Gardermoen-re. Nagyon jólesett, de egy idő után elkezdtem mindarra gondolni, amit elszalasztottam, és mindazokra, akiket ki kellett volna elégítenem. A hely volt rosszul megválasztva.

Ha van valami, amin Rybak változtatna, az az, hogy hamarabb elengedje a dolgokat, ne legyen annyira maximalista. Az első évben ritkán utasított vissza interjúkat, koncerteket vagy tévéműsorokat. Korábban elmondta, hogy a győzelem után idegösszeomlást kapott, többek között a stressz miatt.
Káosz: A győzelmi mámorban Alexander Rybak meghívott mindenkit, aki el akart jönni a Gardermoen-re. Rengeteg rajongó és újságíró várta a norvég delegáció landolását 2009. május 17-én este. || Fotó: Scanpix

- Gyakran motiválatlanul mentem el TV-műsorokba és koncertekre. Nem kellett volna ezt tennem. Ha többször mondtam volna nemet, kevesebb nehéz napom lett volna. Mostanra megtanultam nemet mondani.

Ma más hangon szól a „hegedű”. Ha túl soknak érzi, inkább nemet mond egy interjúra. A tavalyi Eurovízió alatt elvonult a média elől, hogy kímélje magát. Rybak maga úgy gondolja, hogy nagy fordulópont volt, amikor visszautasította a szereplést a „Nagy Ő" TV-műsorban.

- 900 000 Eurót kaptam volna azért, hogy négy héten át nőkkel szórakozzak. Sokkal gazdagabb lettem volna, ha igent mondok. Vagy mégsem. Ez 2011-ben volt. Lehet, hogy nem kapom meg mindazokat a munkákat, felkéréseket fellépésekre a rákövetkező években, ha agglegényként (=The Bachelor) ismertek volna meg, mondja nevetve.

Évfordulók hónapja
Az évek folyamán Rybak sokkal többre vitte, mint csupán a „Fairytale” énekese. Tavaly újra megnyerte a Melodi Grand Prix-t, és Norvégiát képviselte az Eurovíziós döntőben Lisszabonban a „That's How You Write a Song" című dalával, amellyel a 15. helyet szerezte meg. Manapság a 2015-ben írt gyerekkönyve alapján színpadra adaptált musicalen dolgozik.

Vasárnap megjelent az „I'm Still Here” című dala, ezzel köszöni meg rajongóinak, hogy egészen Moszkva óta követik. A videóklipet két nap alatt több mint 300 ezren látták.

Alexander hétfőn ünnepelte a születésnapját, amely egyúttal annak a hétnek a kezdete volt, amely egy csodálatos keveréke volt a „Fairytale”-évfordulónak, új dal megjelenésének, az Eurovízió partinak és  szülei a születésnapja megünneplésének.

- Nem tudom, hogy a tavaszi levegő teszi-e, vagy mitől van. Ha a kezemben lenne a hegedűm, és most arra kérnének, játsszam el a „Fairytale”-t, most még negyobb örömmel tenném. Lehet, hogy köze van a biztonság érzéséhez. Mindig könnyű megismételni valamit, de nehéz valami újat létrehozni.


A  norvég aranyvárományos "Keiino" továbbjutott az elődöntőből a tel-avivi Eurovíziós Dalversenyen. A szombati döntőt Alexander a stúdióból fogja követni, utána pedig ő fogja élő adásban bemondani a norvég zsüri 12 pontját. Nagyon hisz a norvég versenydalban, szerinte kiemelkedik a többi közül.
- Úgy gondolom, hogy nagyon eredetinek tűnnek, amikor a színpadon állnak. Csak remélem, hogy megőrzik azt az energiát, amivel előadták, amikor megnyerték a MGP-t. Mert akkor könnyű lesz elkezdeni azon gondolkozni, hogy az egésznek meg kell újulnia és változnia. Sok szerencsét, Keiino!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése